Schrijver Padura: Een roman schrijven in Cuba is ‘een ramp’

Het maken van een roman in Cuba is, aldus de bekende Cubaanse schrijver Leonardo Padura, een ‘rampzalige gebeurtenis’, gegeven de problemen zoals de economische, waarmee ‘schrijvers die hier leven en werken worden geconfronteerd.’ Padura noemt o.a. het ontbreken aan middelen om het beroep uit te oefenen, de bestaande desinformatie over literaire tendensen in andere windstreken, de beperkte toegang tot internet en de ontoereikende promotiemogelijkheden van boeken. Padura sprak dinsdag in Casa de las Américas, het gebouw van de officiële literaire uitgeverij van Cuba, tijdens een week die aan hem zelf was gewijd. ‘Schrijven is een daad, een roeping, een bijna mysterieuze oefening,’ aldus de man van El hombre que amaba a los perros / De man die van honden hield, zijn laatst verschenen boek. Ook zei Padura dat de auteursrechten – die worden betaald in de nationale peso die weinig waard is – onvoldoende zijn voor een auteur om zich drie tot vier jaar  te wijden aan een nieuwe roman en in veel gevallen zoeken de auteurs ‘andere alternatieven voor de arbeid om aan inkomen te komen.’

Leonardo Padura terwijl hij delen voorleest uit zijn volgende roman Ketterijen in de Casa de las Americas op 27 november jl.

Padura sprak over de ‘beroerde desinformatie’ over de literatuur die in de rest van de wereld wordt gemaakt. ‘Elke auteur die op dit eiland woont, heeft te maken met zo’n informatie-achterstand, zelfs de best geïnformeerden. Want hun relatie met wat ze lezen over de wereld is niet afhankelijk van hun behoeften, maar van de mogelijkheden om zulk werk te kopen of het werk van bepaalde schrijvers hier te vinden. Normaliter worden die in dit  land niet verspreid of gepubliceerd,’ aldus Padura. Hij voegde er aan toe dat de schrijver van de 21ste eeuw die in Cuba leeft – waar toegang tot internet beperkt is of gewoon voor velen niet bestaat – zich door de wereldliteratuur moet bewegen als een blinde met een stok. Ook een promotiebeleid van het boek ontbreekt omdat er geen boekenmarkt in het land bestaat.

De omslag van Padura’s laatst verschenen boek waarin Trotski een rol speelt

Verdachtmakingen orthodoxen
‘De achterlijke staat waarin de literaire kritiek in eigen huis bestaat, leidt – ondanks de mentaliteit van verandering – nog steeds tot politieke verdachtmakingen aan het adres van een auteur wanneer zijn werk niet samenvalt met de opvattingen van de orthodoxen.’ Daarna las Padura fragmenten voor uit de roman Ketterijen, die in september 2013 door de Spaanse uitgeverij Tusquets en later door de Cubaanse uitgever Unión op de markt wordt gebracht. De roman speelt in drie tijden, met drie personen en met drie talen en neemt de lezer meer naar het Amsterdam van de schrijver Rembrandt, het Miami van de joodse Cubanen en het Cuba in de jaren dertig en nu. In deze roman komt ook de populaire Cubaanse politiecommissaris Mario Conde weer terug die zo’n grote rol speelde in eerdere boeken van Padura en die in Cuba neopoliciaca / nieuwe politieromans worden genoemd.

Een gedachte over “Schrijver Padura: Een roman schrijven in Cuba is ‘een ramp’

  1. Pingback: Leonardo Padura krijgt Nationale Prijs van de Literatuur | CUBA

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s