Eindelijk nieuwe onderdelen voor Cubaanse old-timers

Half december 2014 kondigde president Obama maatregelen aan, die de Amerikaanse export naar Cuba’s kleine groep particuliere ondernemers mogelijk zal maken. De verkoop van Amerikaanse auto’s is verboden sinds 1959, waardoor de Fords, Chevrolets en Chryslers van vóór Fidel Castro’s revolutie tot op de dag van vandaag een beeld schetsen van een Cuba dat in de jaren vijftig lijkt te zijn blijven steken.

De Buick van Dairo Tio op de straten van havana

De Buick van Dairo Tio in de straten van Havana

Dairo Trio rijdt in Havana rond in a glimmende zwarte Buick uit 1954, met gepoetste chrome koplampen en een diesel motor die gevoed wordt door een zelf gemaakt elektrisch apparaat bevestigd onder de motorkap. Toen de remmen het begaven van zijn prachtige Frankenstein taxi, kon Tio ruim twee weken niet werken omdat de benodigde schroeven handmatig gefabriceerd moesten worden door een monteur. Het vijftig jaar oude embargo op veel Amerikaanse exportproducten heeft Cuba gemaakt tot een land met de meest inventieve mecaniciens ter wereld. Techneuten bezitten praktische kennis die al lang verloren is gegaan in de moderne wereld van elektronische ontsteking en computergestuurde motorcalibratie. President Barack Obama’s aankondiging dat hij het embargo zal versoepelen door daadkrachtige actie voedt een lang gekoesterde Cubaanse droom: het einde van een tijdperk waarin onderdelen van één voertuig worden gebruikt voor een ander en (auto)banden met de hand worden gerepareerd.

Nieuwe onderdelen
Een van de maatregelen die Obama half December aankondigde zou Amerikaanse export toestaan naar Cuba’s kleine groep van kleine ondernemers, waaronder duizenden mecaniciens en taxichauffeurs die Cubanen vervoeren voor vijftig cent per rit en toeristen bedienen in gerenoveerde vintage-voertuigen voor $25 per uur. Terwijl de details van Obama’s hervorming onzeker blijven, zijn Cubanen hoopvol dat de publiciteit de aankondiging zal vormen van het einde van een vijftig jaar durende schaarste van auto’s en onderdelen. ’Wellicht zal het mogelijk worden sneller en goedkoper aan onderdelen te komen’, zei een hoopvolle Raúl Arabi (58), die Associated Press te woord stond vanachter het stuur van zijn kersenrode 1952 Chevrolet convertible, die nog altijd op de originele 6-cilinder motor rijdt. ‘Als ze een speciale winkel zouden openen voor de onderdelen zou dat nog beter zijn.’

Weinig autobezitters
Autobezitters waren in Cuba lange tijd slechts prominente bureaucraten, succesvolle zakenlui en professionals die voor de staat in het buitenland werkten. Die beperking werd vorig jaar weliswaar versoepeld, maar dit resulteerde in een zodanige prijsstijging tot wel $262.000 voor een Peugeot. Een vergelijkbare auto in het buitenland was daar al te koop voor $53.000. Dat maakt dat Cubanen die een privéauto nodig hebben (voor hun bedrijf) nog steeds aangewezen zijn op classics. Hoewel de prijzen rond de $20.000 liggen hebben kopers hiervoor vaak financiële bijdragen nodig van familieleden in het buitenland. Met zoveel investeringen in de classics die nog altijd een karakteristiek onderdeel van het straatbeeld vormen, zijn nieuwe motoren, motorkappen, spatborden een droom voor de eigenaren van wat ooit een Humphrey Bogart werd genoemd. ‘Het is behoorlijk ingewikkeld’, zegt Tio (27). ‘De overheid wil je geen glas en vervangingsonderdelen verkopen voor deze oude wagens; alles wordt met de hand gemaakt.’ Een paar jaar geleden was de enige manier voor Tio om aan onderdelen te komen via de goede wil van een familielid die ze meenam uit Venezuela. Intussen wordt de noodzaak om zelf zaken uit te vinden steeds groter vanwege de behoefte aan onderhoud van de duizenden klassieke auto’s die Cuba’s steden en platteland tekenen. Velen worden gebruikt voor dagelijkse ritjes, anderen enkel door toeristen die naar een nostalgisch beeld op zoek zijn, pas getrouwde stelletjes of jonge meiden die hun ‘quinceanera’ (traditionele vijftiende verjaardag) vieren.

Het geheim
“Als het materiaal niet bestaat, dan moet het worden uitgevonden”, zei een monteur die bereid was enkele van zijn ‘geheimen’ te onthullen aan Associated Press, op voorwaarde dat hij anoniem zou blijven uit angst voor repercussies. De vering vormt een van de moeilijkste onderdelen om te repareren, simpelweg omdat men niet over de onderdelen beschikt. De vering van oude, ongebruikte treinen kan een groot gewicht dragen en is vergelijkbaar met die van classics en is daarmee een goed alternatief. De spiraalveer van treinen zijn normaliter kleiner dan die van auto’s, maar de monteur beschrijft hoe ze met een handpers uitgerekt kunnen worden tot de gewenste lengte. ‘We maken altijd alles’, zei hij trots. Wat veiligheid betreft zijn deze lukrake methoden niet ideaal: het installeren van krachtige motoren in auto’s met oude carrosserie en zonder veiligheidsgordels of airbags verhoogt het risico op ongelukken.

Langs de Malecón

Langs de Malecón

Vindingrijkheid
De Cubaanse vindingrijkheid is weliswaar indrukwekkend en bewonderenswaardig, het feit dat oude auto’s met schroot op de weg zijn gehouden zal waarschijnlijk maken dat deze oldtimers geen collectors’ items zullen worden wanneer de markt tussen de Verenigde Staten en Cuba zal worden opengesteld. ‘Ik denk niet dat er ook maar één auto die nu in Cuba rijdt op een autoshow zal komen te staan’, zegt Tom Wilkinson, een klassieke auto liefhebber uit Detroit die recentelijk het eiland aandeed als onderdeel van een culturele uitwisseling. ‘Het is bijzonder hoe vindingrijk Cubanen zijn geweest in het laten blijven rijden en moderniseren van deze oude voertuigen. Naar de standaarden van Amerikaanse verzamelaars zijn ze echter veel te grof.’

Nationale cultuur
In Cuba werkt dat prima, waar zulke oude auto’s net als oude vrienden zijn: niet zo makkelijk om te laten gaan. ‘Dit is een onderdeel van de nationale cultuur’, zegt Arabi, terwijl hij zijn rode Chevvy convertible op Havana’s iconische zeeboulevard de Malecón parkeert, wachtend op toeristen die een ritje willen maken. ‘Het is een deel van de cultuur die toeristen hier willen zien…en het is een onderdeel van onze eigen cultuur…Cubanen willen hun huwelijk of hun vijftienjarige verjaardag vieren in deze auto’s.’ Met ronkende motor eindigde Arabi zijn gesprek, terwijl een stelletje de auto in klimt voor een rondje in zijn classic. Een tijdloze rit die, ondanks vele jaren van gebruik, tegen alle technische voorspellingen in blijft rijden, dag in dag uit.

Bron
* Associated Press E. Eduardo Castillo en Kristen Wyatt, 26 december 2014

Advertenties

One thought on “Eindelijk nieuwe onderdelen voor Cubaanse old-timers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s