Horrorgetuigenis van gevangene op Guantánamo Bay

Mohamedou Ould Slahi (44) zit al dertien jaar vast in de beruchte Amerikaanse marinebasis Guantánamo Bay. Hij wordt ervan verdacht voorbereidingen te hebben getroffen voor een terroristische aanslag. In zijn dagboek, dat deze week uitkwam, vertelt hij over de horror die hij gedurende 13 jaar heeft moeten doorstaan.

‘Ik heb alleen beschreven wat ik zelf heb ervaren. Ik heb geprobeerd niet te overdreven, noch te bagatelliseren.’    Mohamedou Ould Slahi

‘Ik heb alleen beschreven wat ik zelf heb ervaren. Ik heb geprobeerd niet te overdrijven, noch te bagatelliseren.’
Mohamedou Ould Slahi

Slahi had in 1992 gevochten met al-Quaida toen die nog samenwerkten met de Verenigde Staten in de strijd tegen het Sovjetregime. Hoewel hij nooit aangeklaagd werd, zit Ould Slahi al 13 jaar vast op Guantánamo Bay op Cuba. Drie jaar na zijn arrestatie begon hij een dagboek bij te houden over zijn ervaringen. ‘Ik heb alleen beschreven wat ik zelf heb ervaren. Ik heb geprobeerd niet te overdrijven, noch te bagatelliseren. Dat is zo eerlijk mogelijk, zowel tegenover mijzelf als tegenover de Amerikaanse regering en mijn broeders’, zegt Ould Slahi.

Foltering
Het boek is doorspekt met verschrikkelijke horrorpraktijken die op hem werden uitgevoerd. Zo moest hij zout water drinken en werd hij ondergedompeld in ijs. Hij werd ook urenlang opgesloten in een ijskoude kamer en werd regelmatig geslagen. Zijn ondervragers weerhielden hem er ook van te slapen, soms zelfs 70 dagen onafgebroken. Ondertussen werd hij drie tot vier keer ondervraagd per dag. De ergste folteringen die Slahi moest doorstaan waren van seksuele aard. ‘Ik werd gedwongen seks te hebben met twee vrouwen tegelijk. Ze betastten me en vernederden me’, zegt Slahi. Zijn ondervragers zeiden dat de folteringen niet zouden stoppen als hij niet tot bekentenissen overging. Om een einde te maken aan de folteringen, begon Ould Slahi verhalen te verzinnen en valse bekentenissen af te leggen, zo zouden de folteraars misschien stoppen. Hij vertelde dat hij plannen had beraamd om de CN Tower in Toronto op te blazen.

Rumsfeld, de teonmalige minister van Defenise

Rumsfeld, de toenmalige minister van Defensie

Schuldig
Volgens Ould Slahi is de voormalige Minister van Defensie Donald Rumsfeld schuldig aan samenzwering tot foltering. De sluiting van Guantánamo Bay staat bovenaan het prioriteitenlijstje van de Amerikaanse president Barack Obama, maar door de tegenstand van het Congres is hij er nog niet in geslaagd Guantánamo Bay te sluiten. Er zitten nog altijd 122 mensen vast. Het complex op Cuba is slecht voor de reputatie van de Verenigde Staten en een propagandamiddel voor terroristen, zei Obama tijdens zijn recente State of the Union. De president noemde het “zinloos om 3 miljoen dollar per gevangene uit te geven om een detentiecentrum open te houden dat de wereld veroordeelt en door terroristen wordt aangegrepen om rekruten te werven”.

Bron:
* Artikelen uit de Guardian, AD en De Morgen
Link
Reportage Nieuwsuur, 19 januari 2015

One thought on “Horrorgetuigenis van gevangene op Guantánamo Bay

  1. Jemig, beetje vreemd. Als ik Cuba was dan zou ik zeker eisen dat mijnheer Obama zijn beloften eens nakomt om tegenmoet te komen aan de schendingen van mensenrechtenen en GITMO zou sluiten lees daar echter niets van. Los van schendingen door de almighty USA op andere plekken op de wereld. Ach klinkt allemaal leuk die vernieuwde betrekkingen maar de ware redenen erg vaag ………..ook vind ik het vreemd hoe eea op menig blog c.q. Site wordt toegejuigd. Het gaat over de gewone Cubanen op Cuba, wat zou het ze kunnen schelen wat er nu speelt. Merk er niet veel van. Almighty

Geef een reactie

