Amerikaanse verzamelaars hebben geen interesse in Cubaanse oldtimers

Amerikaanse verzamelaars lijken weinig interesse te hebben in de vele duizenden Cubaanse oldtimers die door de straten van het eiland rijden. De perfecte wijze waarop de auto’s door de Cubanen in de afgelopen jaren zijn onderhouden en de vervanging van veel originele onderdelen zijn de redenen van de geringe belangstelling van de collectioneurs. ‘Wij zien geen kopers,’ zegt McKeel Hagerty, directeur van  Hagerty Insurance, een verzekeringsbedrijf gespecialiseerd in oldtimers als collector-items. Voor verzamelaars tellen ‘oorspronkelijke carrosserie, motoren en transmissie.’

auto-cubaanse-vrouwenEnkele experts benadrukten in een televisie-uitzending van het Amerikaanse televisiekanaal CNBC hun grote bewondering voor de vindingrijkheid waarmee Cubaanse chauffeurs tientallen jaren deze auto’s op de weg hielden. ‘Wij weten hoe de onderdelen met plakband en touw bij elkaar werden gehouden’, aldus David Magers, uitvoerend directeur van Mecum Auctions. ‘Maar vanuit ons uitgangspunt is er weinig enthousiasme om deze karren naar de Amerikaanse markt te halen.’ Een taxateur van auto’s Steve Linden zegt dat ‘de intrinsieke waarde van deze automobielen nu juist in de oorspronkelijke onderdelen ligt’ en dan telt ‘oorspronkelijke carrosserie, motoren en transmissie.’

Verbod op onderdelen
De oude auto’s die in Cuba nog rond rijden, dateren uit de jaren veertig en vijftig en maken deel uit van een transportsysteem dat over het hele eiland is verspreid. Tijdens het vijftig jaar durende embargo was het Amerikaanse automobielfabrieken verboden om zaken te doen met het eiland. Zodoende zie je in Cuba weinig recente Amerikaanse modellen en konden evenmin Amerikaanse onderdelen voor de oldtimers worden ingevoerd. De regering van Fidel Castro verbood de Cubanen een auto te kopen. Enkel via staatsinstellingen en de regering konden Cubanen aan een auto komen. Het ontbrak Cuba echter aan de nodige deviezen om op grote schaal Europese of Aziatische auto’s in te voeren. Vanuit de Sovjet-Unie werden Lada’s geïmporteerd die weliswaar nieuw waren maar veel minder duurzaam de Amerikaanse automobielen.

old-timer-taxiOriginele onderdelen
Een auto-expert heeft niet veel tijd nodig om te ontdekken dat van de oltimers die op het eiland rondrijden veel originele onderdelen zijn verdwenen en vervangen door andere motoren, vaak General Motors. Hagerty herinnert zijn eerste ervaring met een oude auto in Cuba, nu 15 jaar geleden: ‘Ik stapte in een Cadillac van 1956 en die reed heel goed. Zij hadden die uit elkaar gehaald en er een motor van een Peugeot ingedaan. Het eiland is zolang geïsoleerd geweest dat men zijn eigen modellen ontwikkelde. Een Cadillac is nu geen Cadillac meer’. Linden wijst op een vierdeurs Chevy Bel Air uit 1957 die in perfecte staat verkeert. Met originele onderdelen zou zo’n wagen minstens 50.000 dollar opbrengen. Met niet originele onderdelen brengt zo’n auto nauwelijks 5000 dollar op. Volgens Hagerty zouden de uitgeweken Cubanen nog het meest geïnteresseerd zijn in deze auto’s: Zij willen zo’n auto om ‘meer Cubaan te zijn en niet om een klassieker te bezitten. ‘ Hagerty heeft ook gemerkt dat veel Cubanen deze auto’s graag op het eiland houden ‘als een ultiem bewijs van de overlevingskracht. Er is iets met deze auto’s dat maakt dat ze meer zijn dan simpele wagens. Het is net jazz, een vorm van kunst’.

Bron
* CNBC

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s