Afscheidsbrief van graffitikunstenaar Danilo ‘El Sexto’

Danilo Maldonado Machado, Cubaanse graffiti-kunstenaar en bekend als El Sexto, is sinds 8 september in hongerstaking. Hij zit 9 maanden vast in de gevangenis Valle Grande bij Havana na een politieke performance met twee biggetjes die de namen van Fidel en Raúl droegen. Zijn situatie verslechtert en zijn moeder María Victoria Machado is wanhopig en vraagt om internationale solidariteit.

Amnesty International voert op dit moment actie voor zijn vrijlating met een zogeheten Urgent Action.

Danilo schreef op 16 september een afscheidsbrief vanuit de gevangenis Valle Grande. (Zie bijlagen voor de Spaanse tekst). De Nederlandse tekst volgt hier.

elsexto-effect-ruitWaar ik nu ben is een beetje licht, ik heb enkel een hemd en onderbroek aan want ik weiger het gevangenisuniform te dragen. Ik krijg een matras die ik 5 tot 6 uur mag gebruiken. Ik drink slechts water. Men zal je geen toestemming geven te reageren op mijn brief want zij staan geen contacten toe.

Dank aan Lia, Gorki, Antonio en iedereen die mijn moeder helpt dingen te regelen. Dank ook aan Aylín voor de mooie en bemoedigende brieven. Ik lees ze zo vaak als ik kan. Ik zou je duizend brieven willen schrijven omdat jij die verdient, maar ik denk dat ik er niet voldoende licht en papier voor heb, noch energie. Dit kan de laatste brief zijn vanuit mijn strafcel en als ik het overleef zul je meer van mij horen. Ik wil iedereen zeggen dat ik lang gewacht heb deze hongerstaking te beginnen. Wij Cubanen hebben te lang gewacht om deze schoften te verjagen. Nu ik eenmaal begonnen ben, voel ik geloof, vastberadenheid en zelfrespect over wat ik besloten heb. Ik ben er trots op de kunstenaar te zijn die ik ben en mij aan de kunst te hebben gewijd voor het Cuba dat ik vertegenwoordig. Ik ben bereid mijn leven honderdmaal te geven als het noodzakelijk is.

Hij die leeft zonder te weten waarvoor hij sterft, heeft de essentie van het leven niet begrepen. Een mens met de idealen van vrede, liefde en die geen wapen draagt om zijn meningen op te leggen is de mens van de toekomst. Want met zijn geloof, zijn hoop, bouwt hij hier een Eden op aarde.

In 2013 was Danilo Maldonado de gast van Shelter City Den Haag, een project van Justice &Peace en de gemeente Den Haag, waarbij mensenrechtenverdedigers voor 3 maanden worden opgevangen in Nederland. Hier doen ze kennis en nieuwe energie op en verbreden ze hun netwerk. Maldonado met de tattoo Laura Pollán, Den Haag 2013

In 2013 was Danilo Maldonado de gast van Shelter City Den Haag, een project van Justice &Peace en de gemeente Den Haag, waarbij mensenrechtenverdedigers voor 3 maanden worden opgevangen in Nederland. Hier doen ze kennis en nieuwe energie op en verbreden ze hun netwerk. Foto: Danilo
Maldonado met tattoo van Laura Pollán, Den Haag 2013

Dank dat jullie mij vertrouwden en weet dat als ik zal sterven, ik een tattoo zal dragen van Laura Pollán, Oswaldo Paya, die sporen achterlieten van hun bestaan, hun generatie en hun verantwoordelijkheidsgevoel voor hun geliefden. Het was een les: hou van wat je doet en wijdt je leven eraan.

Ik ben geboren in een arme buurt in Nuevitas bij Camagüey. Mijn familie is eenvoudig: ik woonde vanaf mijn vierde in Arroyo Arenas, in Chafarinas, Guira de Melena; in Covadonga, Las Tunas: een dorp dat nog steeds geen elektriciteit heeft, Guáimaro, Camagüey en Arroyo Arenas bij La Lisa. En ik was gelukkig toen ik in Vedado in Havana kon wonen want daar woont mijn dochter Renata María, geboren in Engeland.

Ik ben een zwerver en ik ben van hier naar daar getrokken om mijn land en haar cultuur waar ik zoveel van hou. En ik verhief mijn stem om die dingen te kritiseren die mij verkeerd leken. Ik bezocht Nederland drie maanden, ik woonde in Den Haag, 45 minuten met de trein verwijderd van dat schitterende Amsterdam. Ik studeerde en woonde ook drie maanden aan het Miami Dade College in de VS. Daar leerde ik snel contacten te leggen met mijn omgeving, dat vrienden het belangrijkste zijn, liefde geven, respecteren en iemand nooit iets aan te doen wat je ook zelf niet zou willen dat je werd aangedaan. Ik leerde op te staan tegenover de machtigen.

Mijn kunst wordt nu meer dan ooit gerespecteerd, meer dan wat ook want ik geloof erin. Ik respecteerde het en gaf en geef er al mijn kracht, doorzettingsvermogen, affectie en liefde voor. Soms werd ik niet begrepen en misschien nog wel. Maar als anderen in je naaste omgeving de liefde ervaren waarmee je de kunst benadert en respecteert, dan komt ook de waardering. Maar dat moet stapje-voor-stapje- worden opgebouwd als een altaar van toewijding en dan volgt het respect van de anderen; die kennis is mijn erfenis.

El Sexto in actie op het balkon van Yoani Sanchez. De landkaart van Cuba met politie-agenten, engelen en gevangenissen

El Sexto in actie op het balkon van blogger Yoani Sánchez. De landkaart van Cuba met politie-agenten, engelen en gevangenissen

Iemand zei dat de gehele mensheid een stap opzij zet wanneer we een mens zien die weet waar hij naar toe gaat. Dit kan mijn laatste werk zijn en ik noem het ‘Aandacht vragen’ of ‘Het ontwaken van de innerlijke Tovenaar’. Ieder van ons heeft die innerlijke tovenaar. Mag mijn bestaan jullie harten verlichten en de vlam aanwakkeren, bewust van de gave van het leven en opstaan tegen het kwaad. Iemand zei: ‘De wereld is niet zo vanwege degenen die kwaad doen maar vanwege hen die het toestaan.’
Dit werk is opgedragen aan mijn moeder, mijn dochtertje Renata María, aan allen die mij steunen, allen die een zandkorreltje toevoegden om de vrijheid van Cuba te bereiken. Aan alle Damas de Blanco / Vrouwen in het Wit in de wereld, speciaal die in Cuba; geen geweld tegen vrouwen! Ter herinnering aan Laura, Oswaldo, Zapata*.

De dag dat ik een spuitbus pakte, besloot ik wat te doen met mijn leven. Zo zij het. En met geloof en in overtuiging: Libertad o muerte, Vrijheid of dood. Sterven voor de kunst is leven. Met een omhelzing,

Danilo Maldonado, El Sexto

El Sexto met de afbeelding van Oswaldo Paya

El Sexto met de afbeelding van Oswaldo Paya

* Laura Pollán, overleed op 14 oktober 2011 en was de oprichter van de mensenrechtengroep Damas de Blanco; Oswaldo is Oswaldo Paya die op 22 juli 2012 om het leven kwam onder verdachte omstandigheden bij een auto-ongeluk en regimecriticus was; Orlando Zapato overleed op 23 februari 2010 na een hongerstaking van meer dan 80 dagen.

Bijlagen
* Tekst Spaans van de brief:  danilo-maldonado-afscheidsbrief-spaans16092015

* Op de website van BBC Mundo verscheen een Spaanstalig achtergrondverhaal over Danilo Maldonado

* TEKEN PETITIE VOOR PRESIDENT RAÚL CASTRO

* Amnesty International voert op dit moment actie voor zijn vrijlating met een Engelstalige Urgent Action

One thought on “Afscheidsbrief van graffitikunstenaar Danilo ‘El Sexto’

  1. Verschrikkelijk, het is een groot schandaal. Maar gelukkig worden Raúl en consorten gesteund door hun grote vriend paus Franciscus, die dissidenten als Danilo Machado maar van ondergeschikt belang vindt (zoals eens en temeer bleek tijdens zijn bezoek aan Cuba). Om van te kotsen, werkelijk.

Geef een reactie

