Celia Cruz is terug in Cuba ondanks de dodelijke kanker die haar 12 jaar geleden het leven ontnam en ondanks het verbod om naar Cuba terug te keren dat 40 jaar lang voor haar gold. De zangeres uit Havana die de hele wereld onder de kreet ¡azuuuúcar! (suiker) deed dansen, is teruggekeerd in de vorm van een 80-delige televisieserie, een productie van Telemundo die illegaal in Cuba wordt verspreid. Opnieuw een harde slag voor de officiële Cubaanse staatstelevisie ICRT, die er maar niet in slaagt de hoofden en harten van de Cubaanse bevolking te veroveren.
In de buurten van Havana wordt over niets anders gesproken. ‘Ze lijken precies, heel precies’, roept een vrouw tegen haar buurvrouw vlak voor de drogisterij in Calle Carlos III, een verwijzing naar de actrice Jeimy Osorio uit Puerto Rico en de Cubaanse Aymée Nuviola, die de rol van de bekendste Cubaanse zangeres in haar diverse levensfases spelen. Met 80 afleveringen dreigt Celia het televisiesucces van het jaar te worden, dit tot ergernis van de Cubaanse radio- en televisie, Instituto Cubano de Radio y Televisión (ICRT), die toch al zoveel kijkers verloor aan het populaire usb-aanbod via El Paquete of via de schotelantenne, die in Cuba verboden. De Cubanen zitten aan het kleine beeldscherm gekluisterd en laven zich aan het ritme van Úrsula Hilaria Celia Caridad Cruz Alfonso, zoals haar volledige naam luidt. Vanaf de eerste uitzenddag op 13 oktober, slaagde de serie, gemaakt door Telecolombia erin de Cubanen mee te slepen. ‘Ik heb die muziek altijd gehoord, maar wist maar weinig van haar leven,’ vertelt de twintigjarige Dielsy, die even lange nagels draagt als Celia destijds en ook goudkleurig.
Charisma
Na haar vertrek in 1960 was de muziek van Celia verboden en zond geen enkele staatszender haar nummers nog uit. Maar haar populariteit bleef bestaan en de laatste twintig jaar kon de muziek weer worden gedraaid op buurtfeesten of partijtjes van het werk. Maar de details over haar leven bleven verborgen en daar heeft de serie van Víctor Mallarino en Liliana Bocanegra verandering in gebracht. De serie werd opgenomen in Colombia, Puerto Rico en de studio’s van Paramount en California. Daar werd New York uit de jaren zestig nagebouwd. Haar relatie met Pedro Knight, voormalig trompettist van de Sonora Matancera, is een belangrijk onderdeel van het verhaal evenals haar musicalsuccessen, de pijn van de ballingschap en de vreugde van een vrouw die zoveel miljoenen kon boeien. De serie is gebaseerd op een script van de Colombianen Andrés Salgado en Paul Rodríguez. Maar meer nog dan de artistieke kwaliteit van deze televisieproductie, is de serie voor veel Cubaanse generaties vooral de terugkeer naar Cuba van een charismatisch fenomeen dat zelfs door de censuur van de staatsmedia niet kon worden uitgewist.
Bron
* Zunilda Matta op de website 14ymedio, 22 oktober 2015
Link
* De trailer van de serie, 1 minuut
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.