‘McDunald’ en de slag om de merknamen

Toen Julio Manzini twee jaar geleden besloot zijn restaurant te noemen naar de bekende Amerikaanse fastfood keten McDonald, had hij geen idee van de problemen die hem dit zouden opleveren. Hij heeft uit angst voor de gevolgen ondertussen zijn zaak in Camaguey een andere naam gegeven namelijk  Cafeteria McDunald La Camagueyana .

A menu is seen at the private cafeteria "Mcdunald" in Villa Clara province

Een menu in cafeteria “McDunald” in Villa Clara

‘Ik wist niet eens hoe het eten van McDonald smaakte, maar ik vond de naam opvallend, zoiets als Shakira of zo’, zegt hij zittend aan een tafeltje van wat tegenwoordig Cafeteria La  Camagueyana in de stad Camagüey heet, 500 kilometer verwijderd van Havana. Vorige maand haalde Manzini alles wat herinnerde aan McDonald, inclusief de geel gekleurde bogen, weg omdat een advocaat in opdracht van de Amerikaan zijn zaak had bezocht. Nu luidt de naam Cafeteria La Camagueyana. De eigenaar geeft toe dat hij er nooit aan heeft gedacht naar het Cubaans merkenbureau / Oficina Cubana de Propiedad Industrial (OCPI) te gaan om te zien of de naam McDonald beschikbaar was.

The menu from the "La McDonald's Camagueyana", a private cafeteria, is seen in Camaguey province

Het van logo’s ontdane menu van cafetaria ‘McDunald La Camagueyana’ in Villa Clara

Merken en patenten
Ondanks het 53 jaar bestaande handelsembargo, zijn de VS en Cuba in die periode elkaars merknamen en patenten blijven registreren.Sinds 1966 hebben Amerikaanse bedrijven bijna 6.000 merknamen in Cuba geregistreerd zoals Coca-Cola, Pepsi, Levi’s, Nike, Starbucks, Burger King en Goodyear. Sinds de toenadering tussen de VS en Cuba van december 2015 is het aantal gedeponeerde merknamen in Cuba alleen maar toegenomen en zijn o.a. Twitter, Uber en Segway erbij gekomen. Het gebruik van niet toegestane merknamen en logo’s kan leiden tot een merkenoorlog over het intellectueel eigendom nu de economie van Cuba zich openstelt voor particulier initiatief en nieuwe relaties met Washington. Dit onderwerp staat ook op de agenda van de besprekingen aan de dialoogtafel tussen de regeringen van beide landen. Cuba beschermt de merknamen die geregistreerd staan bij de autoriteiten van het land, maar tolereert wildgroei op het gebied van muziek, software en kopieën van films. Cuba heeft zelf een lange strijd gevoerd over de bescherming van eigen merknamen zoals Havana Club, Bacardi en Cohiba onder de Amerikaanse wet en het land eiste tijdens lange en kostbare processen merknaambescherming op Amerikaans grondgebied.

Link
* Het volledige artikel With U.S.-Cuba detente, a battle over trademarks looms van persbureau Reuters, 25 november 2015

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s