Mensenrechtenactivist in Holguín meegesleurd en geslagen

De Cubaanse geheime dienst drong op 16 januari jl. in Holguín de woning van mensenrechtenactivist Manuel Martínez León met geweld binnen. De waarschijnlijke reden van deze operatie is de betrokkenheid van Martínez bij de campagne #Otro18. ‘Ze willen me dwingen mijn activiteiten voor #Otro18 te staken, maar daar zullen ze niet in slagen,’ aldus Martínez León. 2018 is het jaar waarin Raúl Castro aftreedt.

otro18-Manuel Martinez Leon

Manuel Martínez Léon

Martínez laat vanuit Holguín telefonisch weten: ‘Zij joegen me uit bed, samen met mijn vrouw en dochtertje van 6 jaar. Ik werd met geweld geboeid, men sleepte mij 20 meter over de grond, stompte me in de nek en beledigde mij.’ Zijn 48-jarige vrouw Ana Rosa Tamayo heeft hoge bloeddruk en hun dochtertje Nelvis Martínez Tamayo heeft last van angstaanvallen. Tijdens de inval werden een laptop, een printer, documenten, boeken en een bedrag van 300 CUC’s in beslag genomen. Martínez León spreekt van ‘roof’. Volgen hem was ‘de leider van de bende een agent van de staatsveiligheid Juan Carlos Espinosa’ en namen bekenden die deel uitmaken van de beruchte brigadas de repuesta rápida *(paramilitaire groepen van het regime) aan de actie deel. Martínez: ‘Dat zijn niet meer dan  ratten zonder eigen opvattingen die voor dit soort acties gebruikt worden als trouwe honden.’

logo-otro18Otro 18
Manuel Martínez León en zijn gezin wonen in de wijk La Hégira in een kleine woning die in slechte staat verkeert. ‘Ik kon bijna met niemand contact krijgen want mijn nautaservice (voor mailberichten via de telefoon, redactie) werd afgesloten en ik had nog nauwelijks saldo op mijn telefoon’. De campagne #Otro18 waar Martínez aan werkt, wil tegenkandidaten voordragen bij de verkiezingen van 2018. Dat is ook het laatste jaar dat Raúl Castro aan de macht zal zijn. Het Andere 2018 / #Otro18 wil de kieswet en de wet op de verenigingen hervormen en ruimte scheppen voor andere en nieuwe leiders naast  de autoritaire Castroleiders.

Linken
* Website Projecten voor de Verandering

* De website Diario de Cuba: Otro 18 y las posibilidades de un cambio democrático.  Meer Spaanstalige informatie over de Campagne #Otro 18.

Noot
* Brigadas de Respuesta Rapida / Brigades van de Snelle Acties voeren gewelddaden uit tegen leden van de oppositie of hun familieleden, vaak in de directe omgeving van hun huis. De knokpartijen worden door de overheid/partijorganisaties/massa-organisaties georganiseerd, maar gepresenteerd als uitingen van ‘spontane woede-uitbarstingen’ van het volk. Een voormalige voorzitter van de officiële Cubaanse schrijversbond noemde deze acties ooit ‘verbale lynchpartijen.’

Geef een reactie

