FD: Hoelang blijft Cuba nog authentiek?

Een exclusief horloge van Zenith, de cruisecollectie van Chanel en de Rolling Stones. Grote namen kiezen voor Cuba, een van ’s werelds armste landen, als decor voor lanceringen en evenementen. Hoelang blijft het land nog authentiek? Op uitnodiging van Zenith reisde Michou Basu van het Financieele Dagblad  naar Cuba. Het horlogemerk had, aldus het FD, geen inspraak in dit artikel. De reportage verscheen vandaag in deze krant en hier volgen enkele fragmenten.

chanel-oltimers

De oltimers waarmee modellen en speciale gasten werden aangevoerd om de modeshow van Chanel bij te wonen.

‘Premier Rutte kwam er in juni. De paus en president Obama waren toen al geweest, en rockband Rolling Stones volgde eind maart. Ze gaven een concert in de open lucht, een initiatief van de Curaçaose zakenman Gregory Elia. Voor de minstens een half miljoen Cubanen die op het evenement waren afgekomen was het concert een symbool van een nieuwe tijd. Na de revolutie van 1959 had Fidel Castro immers alle westerse muziek in het land verboden. Nu gaan de poorten van het socialistische Cuba weer open. Langzaam, maar open gaan ze en het grote publiek staat te trappelen om het eiland te bezoeken.Dus wagen grote firma’s snel de oversteek, nu het eiland nog redelijk in authentieke staat is. Want nieuw en authentiek zijn toverwoorden in de lifestyle-industrie.

Geen Cubaan
In mei showde Chanel de cruisecollectie op straat in Havana, een keuze die tot veel ophef leidde. Critici noemden de show, waarbij het Franse modehuis de straten van de hoofdstad puur als decor gebruikte voor de show, een toonbeeld van kapitalisme. Cubanen staan in de rij voor een rol wc-papier en het Franse modehuis kiest ervoor dure mode in de Paseo del Prado te showen. Volgens Tim Blanks, journalist van het vakblad The Business of Fashion, ‘ging de fundamentele ongerijmdheid van het moment aan niemand voorbij. Cuba is erg arm, Chanel is dat niet.’ Een ander puntje van kritiek was dat er op model Tony Castro, de kleinzoon van Fidel, na niet één Cubaan bij de show aanwezig was.‘

horloge-zenith-cohiba-editie

Horlogemaker Zenith, onderdeel van het Franse luxeconglomeraat LVMH, lanceerde drie horloges op Cuba. Het eiland was een logische locatie omdat de horloges waren ontworpen ter ere van het vijftigjarig bestaan van het beroemdste Cubaanse sigarenmerk, Cohiba. De El Primero Chronomaster 1969 Cohiba Edition werd in de tuin van El Laguito, de fabriek van het sigarenmerk, onthuld. Het klokje heeft een bruine wijzerplaat en gele details, conform de huiskleuren van het sigarenmerk.

Karakterverlies?
Moeten we snel naar Cuba voor het oorspronkelijke karakter van het eiland verandert?  (…)‘Zo’n vaart loopt het niet’, lacht de Nederlandse ambassadeur Braakhuis. ‘Hoe vaak krijg ik wel niet de vraag krijg ‘Moeten we nu niet naar Cuba voor het te laat is?’. Cuba zal geen uitverkoop houden.’ Volgens Braakhuis wordt veel gekoesterd. ‘Ik geloof niet dat de oude gebouwen tegen de grond zullen gaan en dat de oude auto’s uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Veranderen kost tijd, Cuba is morgen niet ineens een ander land. Van alle afgesproken veranderingen die er moeten komen is tot dusver maar twintig procent uitgevoerd, terwijl het hele scenario binnen vijf jaar tijd voltooid had moeten zijn.’ Als voorbeeld haalt hij de munteenwording aan. ‘De twee valuta’s, de ‘toeristenpeso’ CUC en de lokale peso zouden naar één valuta gaan. De CUC zou halverwege dit jaar komen te vervallen. Maar de onderhandelingen zijn vastgelopen.’

rolling-stones

25 maart 2016: Rolling Stones in Havana

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s