‘Stille staking’ Cubaanse oldtimers

De maatregelen die zijn genomen om de prijsstijgingen in het particulier personenvervoer te beteugelen, zijn een mislukking, net als veel anderen die worden genomen zonder rekening te houden met de werkelijkheid. Dat schrijft de journalist Fernando Ravsberg op zijn website Cartas desde Cuba. Hij reageert op de sterk stijgende prijzen voor ritjes met de bekende oldtimers of almendrones. Zij die de prijs betalen zijn, zoals altijd de gewone Cubanen, aldus Ravsberg. Zijn tekst volgt hieronder.

old-timer-almendronEen stilzwijgende staking heeft het aantal rijdende almendrones met de helft teruggebracht en zij die rijden, splitsen hun ritten in tweeën om zo het dubbele te kunnen verdienen. Dat doen ze vanwege de prijs voor benzine die de lucht in schoot sinds de overheid het energieverbruik voor staatsbedrijven met 30% terugdraaide. Negentig procent van de particuliere taxibezitters kopen hun benzine op de zwarte markt van chauffeurs in dienst van de staat die daarmee een extraatje hebben om het einde van de maand te halen. De benzinepompen zijn een soort van tussenhandel, een oud verhaal dat al dateert uit de tijd van Fidel.

Planmatig
Zelfs in landen waar de staat zwak is georganiseerd, is het vervoer van passagiers geregeld en worden er afspraken gemaakt over tarieven, de route en de aankoop van benzine. Maar in het Cuba van de Planmatige Economie fluit de Minister van Vervoer en kijkt de andere kant op. Het lijkt erop dat de leiders van dit ministerie zeer nodig een mooi ritje door het echte Cuba moeten maken. De efficiëntie van het openbaar vervoer zal groeien wanneer al hun officiële auto’s van de weg zouden worden gehaald, wagens die nooit stilstaan wegens gebrek aan onderdelen of een tekort aan benzine.

oldtimer-almendron-passagiersBron
* Fernando Ravsberg, website Cartas desde Cuba

Noot
* Ook het vervoer tussen provinciesteden heeft te lijden onder de ‘stille staking’. Het busvervoer kan dat gat dat ontstaat niet oplossen. In Havana staan Cubanen op straathoeken in de rij om een collectieve taxi en moeten soms drie uur wachten voordat er een opduikt. ‘Vroeger had ik één wagen nodig om thuis in Santiago de las Vegas te komen’, zegt een klant tegen de website 14ymedio. ‘Nu heb ik er twee nodig, een van hier naar Ciudad Deportiva en een tweede voor de rest van het traject. Ik betaal dus ook het dubbele.’  Veel Cubanen zien de staking als een krachtmeting tussen de regering en de particuliere vervoerders. De laatsten willen af van de strikte tarieven en de autoriteiten willen prijsstijging in deze sector voorkomen en kondigden daarom op 14 juli een prijsstop af. Van de bijna half miljoen Cubanen die kleine zelfstandige zijn, houden 50.482 van hen zich bezig met persoon- en vrachtvervoer. Cuba telt 75.000 almendrones of oldtimers, gefabriceerd tussen 1920 en 1950, zoals Mercurys, Fords, Chevrolets en Cadillacs. Een 10.000 daarvan rijden dagelijks in Havana rond.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s