Veel gelukzoekers en sjoemelaars onder kleine zelfstandigen (deel 1)

Veel ambachten in Cuba blijven als gevolg van het mislukte overheidsbeleid, niet langer binnen de familie waar de zoon traditioneel het werk van vader overneemt. De behoefte aan werklui is enorm in een stad waar weinig geïnvesteerd werd in onroerend goed sinds al het eigendom in 1959 handen kwam van de staat. Nu het cuentapropismo (kleine particuliere ondernemers) een geaccepteerd alternatief is, zijn sommige beroepen een lucratieve plek geworden voor gelukzoekers, oplichters en sjoemelaars. Dat schrijft María Matienzo Puerto op de website Diario de Cuba.

metselaar2‘Ik heb vijf loodgieters in huis gehad om een lekkage in huis te verhelpen,’ vertelt Eva, die gelooft nog geluk gehad te hebben gehad want het probleem was eerder verholpen dan ze dacht. ‘De eerste zei me enkele meters kunststof buis aan te schaffen, maar uiteindelijk was dat voor niks,’ voegt ze er aan toe. ‘Deze verdween. Vervolgens kwamen er twee langs die het probleem onderzochten, zeiden ‘vandaag terug te komen’ en nooit meer terugkeerden. De vierde was de ergste. Hij zorgde voor een waslijn aan leidingen en vervolgens had ik geen water meer in de keuken, maar ook niet in het toilet.’ Eva ergerde zich het meest aan de houding van de mannen. ‘Toen hij me zonder stromend water in huis achterliet, zei hij niet voor het weekend terug te kunnen komen want hij had andere belangrijke klussen. En hij werd kwaad toen ik hem zei pas te betalen als het werk af was. Uiteindelijk moest ik een andere loodgieter zoeken en het eerste wat deze deed was lachen om het gestuntel van de ander’.

Tegels leggen
Julio zocht 6 maanden naar een metselaar die drie dagen kwam,  aan een muurtje van twee meter in de woonkamer werkte  en vervolgens weken verdween. Ernesto is een fotograaf en toen hij verhuisde moest hij leren alles zelf te doen. ‘Uiteindelijk heb ik zelf tegels gelegd in de badkamer,’ vertelt hij. ‘Ik huurde een metselaar in die zei te weten wat hij moest doen, maar er niks van terechtbracht. Hij kwam vooral om te eten en te drinken en om uit te rekenen hoeveel ik hem schuldig was totdat ik hem er uit gooide.’

cuentapropistaligbaden (4)Sjoemelaars
Iván, met het geld in zijn hand,  heeft ook nog niemand gevonden voor het werk in zijn huis. Hij zegt te beseffen dat de aspirant-werklieden geen slechte bedoelingen hebben en ’dat ze je niet willen bedriegen’, maar ‘het zijn gewoon sjoemelaars’. Of ze maken deel uit van het leger van alcoholici in de stad die overdag wat proberen te verdienen om de alcohol voor de avond te kunnen kopen. ‘Maar het is erg sneu als je aan het eind van het gedoe ontdekt een beunhaas betaald te hebben’.

Netwerk
Frank Luis doet metselwerk, maar hij heeft van zijn vader het loodgietersvak geleerd. ‘Mijn vader zaliger, leerde me het vak en hij leerde me hoe er van rond te komen. Het eerste wat hij mij leerde was het ontstoppen van leidingen, de basis dus. Het is niet genoeg goede intenties te hebben, men moet ook kennis van zaken hebben. Zeker, mijn prijzen zijn hoog maar ik hoor van mijn klanten ook geen klachten’. Daarnaast heb je, aldus Frank Luis, een netwerk nodig ‘en dat hebben maar weinigen. Het gaat om mensen die weten waar je goede onderdelen haalt die je nodig hebt voor je werk of andere werklieden vindt die aanvullend werk doen zoals lassers, tegelzetters en.’

Bron
* María Matienzo Puerto, website Diario de Cuba, 15 augustus 2016

One thought on “Veel gelukzoekers en sjoemelaars onder kleine zelfstandigen (deel 1)

Geef een reactie

