Kritiek op Facebook dood Fidel kost baan

Terwijl duizenden Cubanen overal in het land in registers trouw zweren aan de revolutie, verloor Leamsy (Reke) Lorit zijn baan vanwege een commentaar op de dood van Fidel op zijn Facebookpagina. Lorit was conservator en restaurateur in het Nationaal museum voor Schone Kunsten in Havana.

dood-fidel-kritiek-ontslag-museo-nacional-de-bellas-artes-cuba

Leamsy Lorit

Lorit: ‘Ik ben onbetrouwbaar……en u? Ik verloor mijn baan in het Nationaal Museum voor Schone Kunsten in Havana omdat ik commentaar gaf op mijn Facebookpagina over de dood van Fidel.’ Facebookgebruiker Lorit richt zich met zijn commentaar ‘op hen die de waarheid over Cuba niet kennen’. Toen hij dinsdag op zijn werk verscheen in het Museo Nacional De Bellas Artes om er net als andere dagen aan het werk te gaan werd hem de toegang ontzegd. ‘Ik werd als een hond weggejaagd’, zegt hij. Zijn ontslag werd niet toegelicht, maar men verwees wel naar zijn tekst in Facebook.

dood-fidel-tribute-plein-soldaten29112016

Op Cuba hebben tienduizenden Cubanen gisteren bij een grote ceremonie afscheid genomen van de overleden oud-dictator Fidel Castro. De rouwende menigte bewees Castro de laatste eer op het Plein van de Revolutie. De ceremonie werd bijgewoond door de presidenten van Mexico, Ecuador, Bolivia, Venezuela, Panama, Zuid-Afrika en Zimbabwe.  In een toespraak prees de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma de Cubaanse oud-leider voor wat hij heeft betekend voor het onderwijs en de gezondheidszorg op Cuba. Ook benadrukte hij dat Castro veel Afrikaanse landen heeft gesteund bij hun strijd voor onafhankelijkheid. ‘Castro streed voor het idee dat armen het recht hebben om waardig te leven’, zei Zuma. Op het plein werden op een groot scherm afbeeldingen van Castro vertoond. Ook werd het volkslied van Cuba afgespeeld. Website NOS, 30 november 2016 

Vrijheid van meningsuiting
Lorit benadrukt dat de vrijheid van meningsuiting dient te bestaan. Over Fidel Castro schreef Lorit dat ‘deze nooit mijn idool was en ik heb hem nooit mijn stem gegeven om president te zijn.’ Lorit zegt zijn werk terug te willen hebben (‘ik was de beste werknemer op mijn afdeling’) en niet met de armen over elkaar te willen afwachten. Op Facebook vraagt hij om steun.

 Bronnen
* Websites: Univision en Marti Noticias

* Facebook Leamsy Reke Lorit


* De website Martinoticias bevat twee gefilmde reacties van Lorit zelf, voor en nadat hij verhaal had gehaald bij een van zijn meerderen op het werk. (4 minuten)

 

 

Geef een reactie

