Golf van kritiek op on-line-forum partijkrant Granma

Het idee van de partijkrant Granma om een on-line-open-forum te openen waarop ETECSA-functionarissen kunnen reageren op vragen over de bekritiseerde tariefverhogingen van deze communicatiegigant, is geworden tot een hoofdpijndossier voor dit staatsbedrijf. Het on-line-forum staat vol kritiek op het Cubaanse telecommunicatiebedrijf, de slechte kwaliteit en de hoge prijzen. Binnen enkele uren stonden er meer dan honderd reacties op het forum en inmiddels zijn het er meer dan driehonderd. De reacties van de functionarissen van ETECSA ( Empresa de Telecomunicaciones de Cuba S.A) zijn kort en dikwijls ontwijkend.

nauta-kantoor

De internetservice van Nauta

Aanleiding voor het on-line-forum waren de nieuwe tarieven voor het verzenden van gesproken berichten en sms-berichten die op 23 januari ingingen. ‘Waarom bestaan er nog zoveel verboden, is de dienstverlening duur terwijl de mobiele telefoon al zoveel jaren bestaat?’, vraagt gebruiker Frank zich af. En een ander, Arzola, vraagt zich af ‘wanneer er nu eens aanbiedingen en pakketten worden aangeboden waarbij rekening wordt gehouden met het gemiddelde maandsalaris van de arbeiders’. Julio deelt die opvatting en schrijft dan men ‘de prijzen moet verlagen in plaats de mensen te verplichten binnen een bepaalde tijdspanne een hoeveelheid geld te verbellen. De leiders hebben zo een nieuwe manier gevonden geld van de bevolking te ontfutselen’.

Overbelasting en traag
Vooral de e-mailservice van Nauta krijgt harde kritiek zoals overbelasting, geen ondersteuning van email op bepaalde momenten van de dag, de traagheid en het onvermogen foto’s en documenten mee te sturen. Nauta is een systeem dat in maart 2014 werd geïntroduceerd en sinds die tijd is het aantal gebruikers gegroeid tot boven de 4 miljoen. Voor veel Cubanen die geen internet hebben is dit de enige manier om contact met hun geëmigreerde familieleden en vrienden te hebben.

logo-etecsaWinsten ETECSA
Ook wordt gevraagd wanneer de infrastructuur van het internet in het land verbeterd zal zijn. ‘Op dit moment is het 3G-net in Cuba in volle ontwikkeling. Wanneer we klaar zijn om het aan te bieden (….) zullen we dat laten weten,’ verzekert een ETECSA-functionaris. Maar een meerderheid van de commentaren is niet tevreden met de antwoorden. Enkelen eisen dat de onderneming bekend maakt hoeveel het bedrijf in 2016 heeft verdient aan het systeem van saldoverhoging op Cubaanse telefoons door betalende personen in het buitenland. En welk deel van die opbrengsten wordt ingenomen door de staat en welk percentage wordt gebruikt voor de ondersteuning van nieuwe investeringen’.

internet-wifi-straat3

Wifi-lokatie op straat

Wifi-lokaties
Bij David gaat de kritiek verder dan zijn mobieltje, hij klaagt over de wifi-lokaties voor internet die er op veel plaatsen in Cuba zijn gekomen. ‘De mensen betalen met hun eigen geld voor de slechte en trage service en uiteindelijk is die ook nog eens superduur. Het enige dat we willen is dat de dienstverlening verbetert en dat ons gepaste uitleg wordt gegeven,’ zegt hij. Ook het monopoliekarakter van ETECSA is doelwit van kritiek. ‘Biedt ons geen diensten aan die wij als klanten niet willen. Dat is enkel mogelijk vanwege het monopolie dat ETECSA in Cuba heeft, waardoor wij geen andere keuzes hebben,’ protesteert Julio. Magdiel is duidelijk over deze fora met ETECSA en speciaal over dit on-line-forum:’Het gaat net als de laatste bijeenkomst, ze herhalen wat we al wisten en zeggen niets concreets……je kunt je beter niet ergeren en wegblijven,’ luidt haar conclusie.

Bron
* Website 14ymedio, 26 januari 2017

Link
* De partijkrant Granma, 24 januari 2017 met de on-line-reacties

Noot
* Op de staatswebsite Cubadebate werden op 23 januari het nieuwe aanbod en de tarieven van ETECSA geplaatst. Ook hier veel kritische en boze reacties (‘Ik vraag me af of er daar iemand is die weet wat een mobiele telefoon is’ en ‘wanneer iemand een monopolie heeft op een activiteit moeten de klanten zich zorgen maken, zeker als er geen sprake is van concurrentie.’).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s