CubaTips: soap, hockey, Fatima, Viva Cuba, Bijbel, Piet Hein en Engels spreken

De slag om een soapserie
In de slag om de communicatie doet de Cubaanse overheid steeds opnieuw pogingen om de strijd met alternatieve, commerciële of onafhankelijke media te winnen. Vorige week werd de start van een nieuw televisiekanaal aangekondigd La señal de Caribe, een zender met enkel nieuws. De partijpers sprak van een ‘ambitieus, revolutionair en noodzakelijk project.’ Sport en cultuur wisselen elkaar – zoveel mogelijk live – in snel tempo af. Wat de vorm betreft, lijkt succes verzekerd, maar de nieuwe media die de staat tot nu toe aanbood, zijn qua inhoud vaak net zo slaapverwekkend als de partijkrant Granma. Dat weten ook de meeste bezoekers die het staatsalternatief voor Faceboook en Twitter al lang vaarwel zeiden.

Zoológico-havanaBizar
Die afwachtende en negatieve houding van de autoriteiten (of wellicht een deel van hen) leidt tot bizarre situaties. Al sinds vorig jaar zomer kondigde de nationale televisie de soap Zoológico / Dierentuin aan, waarin corruptie en gesjoemel met staatsgelden een rol spelen. Omwonenden van de dierentuin van Havana zullen niet verrast opkijken; zelfs het voedsel voor de dieren verdwijnt er. Maar elke keer werd de lancering van de serie (45 delen) met muziek van Kelvis Ochoa, uitgesteld. Een reden werd nooit gegeven. Nu blijkt dat de serie inmiddels wordt verspreid via het half illegale netwerk van El Paquete en wekelijks – niet via de staatstelevisie – maar via usb-sticks en externe schijven, de Cubaanse kijkers bereikt. De serie blijkt een groot succes. Wie het lek is van de serie en deze bij El Paquete bezorgde is onbekend. Maar er hebben zoveel kopieën in en buiten de officiële Cubaanse televisie, Instituto Cubano de Radio y Televisión (ICRT), gecirculeerd, dat daar niet meer achter te komen valt.

Zaken veranderen
Misschien ligt de ergernis en de oorzaak van de vertraging bij de scène waarbij de nieuwe directeur van de dierentuin wordt benoemd die voorstelt ‘zaken te veranderen’. Deze scène zou een metafoor zijn voor de verwachtingen die werden gewekt bij de benoeming van Raúl Castro. Ondertussen zijn veel Cubanen gefrustreerd geraakt over de traagheid van de veranderingen. Richard Abella, de producent van de film, zegt nooit de bedoeling te hebben gehad de film via Het Pakket te verspreiden, maar hij is blij dat iemand dat wel deed. En de autoriteiten hebben een nieuwe slag om de communicatie en sociale media verloren.

Het bovenstaande is het redactioneel commentaar in de nieuwsbrief CubaTips van vandaag.

tipsINHOUDSOPGAVE NIEUWSBRIEF

  1. Van de redactie: De slag om een soapserie
  2. Fátima bij Roze Filmdagen
  3. Hockey in Cuba: 50 jaar terug in de tijd
  4. Boek: Calvijn op Cuba
  5. Viva Cuba!
  6. Vice-president Díaz-Canel: Engels spreken moet
  7. De Zilvervloot en Piet Hein in Cuba
  8. Cartoon: Wie is de vijand?
  9. Culturele Agenda
  10. Het laatste nieuws                      

Gratis
Wilt u ook alle nieuwe nummers vanaf nu in uw mailbox ontvangen?
Geef u hier op voor een gratis abonnement!
Ruim 1.000 geïnteresseerden gingen u al voor en ontvangen elke zondagochtend de CubaTips.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s