Politieke activist Jorge Cervantes 1 maand in hongerstaking

Jorge Cervantes, activist van de Patriottische Unie van Cuba / Unión Patriótica de Cuba, is morgen precies één maand in hongerstaking in de gevangenis van Potosí (provincie Las Tunas). Hij protesteert hiermee tegen zijn aanhouding wegens ‘belediging’. Zijn vrouw Grechent Alfonso spreekt van een ‘wraakactie’ van de zijde van de autoriteiten. Die sloten Jorge op in een strafcel.

unpacu-jorge-cervantes-hongerstaking22062017

Jorge Cervantes werd op 23 mei gearresteerd en is sinds die datum in hongerstaking

Op 22 mei beschuldigde het echtpaar een luitenant-kolonel van de nationale politie van diefstal uit hun woning. Een dag later werd Cervantes vastgezet. ‘Tot driemaal toe werd mijn huis doorzocht en men heeft persoonlijke bezittingen van mij en mijn dochter meegenomen. Daarom hebben wij luitenant Reinaldo Jiménez aangeklaagd,’ aldus Grechent. Zij vertelt de website 14ymedio dat zij afgelopen vrijdag haar man 20 minuten kon bezoeken. ‘Men wilde mij geen toestemming geven voor een bezoek, maar ik zei tegen de gevangenisautoriteiten van Potosí dat ik niet weg zou gaan tot ik hem had gezien.’ Grechent Alfonso: ’Hij is in een slechte conditie, mijn echtgenoot is mager en is achteruitgegaan. Hij wordt gemarteld en slaapt op een cementen vloer,’ legt zij uit.  Zijn vrouw benadrukt dat de gevangenisautoriteiten zeggen dat het Cervantes ‘goed gaat’ en dat hij ‘dagelijks wordt gecontroleerd’. Hij zei tegen zijn vrouw vrijdag dat dit ‘een grote leugen’ was want de arts komt maar zo nu en dan.’ Grechent Alfonso legt uit dat de UNPACU-activist niet kan lopen en dat ‘soldaten hem daarom over de vloer slepen’ en dat daardoor ‘al zijn vingers zijn ontveld’. De dag voor Cervantes ziet er sinds een maand hetzelfde uit. ‘Elke dag zit ik 17 uur opgesloten in een koude cel, naakt, ik krijg zelfs geen laken. Ik maak me warm met een grote dweil waarmee de vloer wordt schoongemaakt,’ legt hij zijn vrouw uit.

Hongerstaking
Er zitten schorpioenen en spinnen in zijn cel. Niemand waagt zich in zijn cel en het is de bewakers verboden gesprekken te voeren met Cervantes. Grechent hoorde van bewakers in de gevangenis van Potosí, 15 kilometer verwijderd van de stad Las Tunas, dat de geheime dienst hem daar opgesloten houdt en dat zij besluit of hij wel of niet naar het ziekenhuis mag gaan. ‘Men wil hem door deze omstandigheden mishandelen opdat hij gaat eten, maar mijn man zal geen voedsel tot zich nemen omdat hij geen enkel delict heeft gepleegd. Na een hongerstaking van 1 maand, eist de activist onmiddellijke invrijheidstelling en verwerpt hij de beschuldiging van ‘belediging’ en wijst hij met de beschuldigende vinger naar kolonel Jiménez. De woning van Jorge Cervantes staat op een lijst van woningen waar de politie begin van dit jaar binnenviel, een daad die destijds door UNPACU werd aangeklaagd en door onafhankelijke media werd gemeld. In 2011 werd Cervantes opgesloten vanwege plakkaten met leugens tegen de regering. Hij werd toen vrijgelaten omdat zijn naam voorkwam op een lijst met 53 politieke gevangen die na overleg tussen de VS en Cuba werden vrijgelaten. Hij had toen zijn totale straf al uitgezeten.

Bron
* Website 14ymedio, 20 juni 2017

Geef een reactie

