Openbaar vervoer: ‘Nieuwe plannen, oude uitvoerders’

De reorganisatie van het particulier persoonsvervoer in Cuba is onvermijdelijk en moet vanaf het eerste moment worden ingevoerd en niet jaren nadat het particulier vervoer geprivatiseerd wordt. Vaste ritprijzen, routes, frequenties, benzine voor de grootverbruiker en de verkoop van onderdelen behoren overal ter wereld tot de basisvoorwaarden om een goed openbaar vervoer te kunnen invoeren. Fernando Ravsberg van de website Cartas desde Cuba bekritiseert de plannenmakers op het Ministerie van Vervoer en gaat in op de ongeloofwaardigheid van enkele ministeries in Cuba, die vooral uitblinken in het maken van jaarlijkse plannen.

openbaar-vervoer-voetenDe reactie van de bevolking op de plannen rond het vervoer, is lauw. Lees de reacties maar na op de officiële website Cubadebate: ‘Ik ben doodmoe van al die experimenten’, schrijft Juan Lopez en Alberto vraagt zich af of ‘iemand mij kan vertellen hoeveel jaar we nog experimenten op poten zetten.’ En iemand, Cadillac genaamd, herinnert aan de belofte die de autoriteiten deden toen de verkoop van auto’s werd vrijgegeven. De prijzen van de aangeboden auto’s was zo hoog, aldus de autoriteiten omdat er met die winsten nieuwe bussen konden worden aangekocht. Maar niemand hoorde verder nog iets over dit thema, maar de Kia Picantos uit Zuid-Korea werden tweedehands wel voor 30.000 dollar van de hand gedaan.

Problemen ministerie Vervoer
Het probleem ligt niet aan de maatregelen, maar aan de mensen die de besluiten nemen. Het Ministerie van Vervoer heeft al zoveel beloften gedaan en velen zijn niet vervuld. Het heeft zijn geloofwaardigheid onder de Cubaanse bevolking al lang verloren. Veel Cubanen vrezen zelfs dat de nieuwe maatregelen meer problemen zullen veroorzaken in het openbaar vervoer en ze wijzen op de problemen die zich enkele maanden geleden voordeden met de boteros of particuliere taxibestuurders. (bericht 11 februari 2017 van deze Cubaweblog.) Men wijst ook graag naar de plannenmakers in de landbouw die elk jaar nieuwe plannen presenteren maar aan het einde van de dag, als de tomaten niet wegrotten, verliezen ze de fruitoogst of de bonen in de kassen uit het oog.

Ministeries met reputatie
Natuurlijk bekritiseren Cubanen vaker andere ministeries, maar er is geen ministerie met een slechtere reputatie als dat van Vervoer. De inspanningen van het Ministerie van Gezondheid, Onderwijs, Cultuur, Defensie, Buitenlandse Handel en Communicatie worden altijd erkend. Denk maar aan de economische crisis in jaren negentig toen het Ministerie van Gezondheid geen enkel ziekenhuis sloot en dat van Onderwijs geen enkele school. De Cubaanse bevolking erkent hen die de onderhandelingen voerden over een van de beste schuldendeals ter wereld, die de commerciële relaties tussen Cuba en de wereld versterkten of wonderen deden met het kleine budget van de staat. Maar als we ons moeten afvragen wat de verdiensten waren van het Ministerie van Vervoer of dat van Landbouw in de afgelopen tientallen jaren, is het moeilijk er één te op te noemen. Ondanks het feit dat zij de makers zijn van ‘toekomstprojecten’, het soort waarvan men ons zegt dat het al onze problemen ‘nu’ oplost. Directeuren van transportbedrijven konden mij niet uitleggen waarom ze motoren in de VS bestelden om in bussen te stoppen die in China zijn gekocht, wetende dat zij deze onderdelen nooit zouden kunnen kopen vanwege het Amerikaans embargo. Zij beloofden mij dat zij er ‘in de toekomst’ over zouden nadenken.

openbaar-vervoer-platteland-vrachtwagens

Ondanks alle investeringen, schiet het openbaar vervoer tussen de provincies nog ernstig tekort.

Landbouwbureaucratie
En denken we ook aan het besluit om braakliggende grond in bruikleen te  geven maar de nieuwe eigenaren te verbieden er een huis op te bouwen. Officials van het Ministerie van Landbouw hadden er twee jaar voor nodig om te begrijpen dat boeren niet in de stad kunnen wonen en tegelijkertijd te werken op het platteland. Hoe groot is het vertrouwen van de Cubaanse bevolking in de landbouwbureaucratie die elk jaar 57% verliest van wat de boeren oogsten? Die bureaucratie dwingt de staat jaarlijks 2 miljard dollar uit te geven aan voedsel uit het buitenland, dat zij op het veld of in pakhuizen laat verrotten. Stel je voor dat de strijdkrachten 57% van de wapens zouden verliezen, dat de gezondheidszorg 57% van de patiënten liet sterven of 57% van de studenten zakten voor hun examens. Maar de landbouwbureaucratie lijkt zich te kunnen koesteren in volledige straffeloosheid. In de politiek is geloofwaardigheid van het allergrootste belang. Als mensen geloven dat een instituut niet in staat is hen te leiden, passen de mensen het principe toe van ‘roep wat je wil en ik zal doen wat mij goeddunkt’, of zoals de auteur José Saramago eens zei: ‘Nood schept haar eigen legitimiteit.’

taxis-peugeot-265000 dollars

Winsten afkomstig van verkochte en tweedehands auto’s – een Peugeot voor 265.000 dollar- zouden gebruikt worden voor de verbetering van het openbaar vervoer, maar niemand heeft daar iets van gemerkt. Foto: Raquel Pérez Díaz

Ondoelmatigheid is torenhoog
Wanneer vervoerders en passagiers er zo over denken, kan zelfs het beste project ter wereld hen niet overtuigen. De ondoelmatigheid van deze ministeries gaat zo ver en duurt al zolang dat als de Cubanen in een referendum geraadpleegd zouden worden, deze ministeries eerder ‘bevroren’ zouden worden dan de verstrekking van vergunningen voor kleine zelfstandige ondernemers, die vorige week plotseling werd afgekondigd.

Bron
*Cartas desde Cuba,  Fernando Ravsberg, 10 augustus 2017 met tientallen reacties
Link
* De maatregelen genomen voor het nieuwste openbaar vervoerplan, Cubadebate , 5 augustus 2017

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s