Cubaan wil audiovisueel aanbod ‘à la carte’ (deel 1)

De voorbije jaren kwam de alternatieve informatie in Cuba via clandestiene satellietschotels en vervolgens via het centraal samengestelde audiovisueel aanbod van El Paquete. Cubaanse jongeren willen steeds vaker zelf uitmaken wat ze willen zien en hun eigen programma-aanbod samenstellen. Dat kan via downloads van internetgebruikers met bevoorrechte toegang tot het wereldwijde web. Het zijn de medewerkers van Cuba’s telecommunicatie bedrijf Etecsa, via studenten en medewerkers van de Universiteit voor Computerwetenschap (UCI) of werknemers bij bedrijven die toegang hebben tot het internet. Heel Cuba weet ervan hoewel het om illegale praktijken gaat. Het gevolg is dat Game of Thrones op dit moment hoog piekt op de ranglijst van populairste programma’s.

internet-drie-meiden-park

Veel jonge Cubanen wisselen allerlei informatie uit via de Bluetooth-verbindingen van hun mobiele telefoons. Zij willen hun eigen audiopakket samenstellen.

De populariteit van El Paquete (wekelijks 1 terrabyte aan speelfilms, muziekprogramma’s, licht verteerbare lectuur en animatie) is wat afgenomen. Het halfillegale fenomeen is minder clandestien dan voorheen en zelfs de staatsmedia verwijzen naar het bestaan van El Paquete. Bovendien zijn er gebruikers die klagen over de inhoud; teveel schoonheidswedstrijden, kookrubrieken en dergelijke terwijl de historische documentaires en de actualiteiten minder worden. In Cuba wordt het pakket ‘descafeinado’ of koffie zonder cafeïne genoemd. Kamilo, werkzaam in een van de vele verkooppunten van El Paquete, reageert met ‘El Paquete is geen CNN’. Iemand die actueel nieuws zoekt, kan beter naar internet gaan want de dagelijks nieuwsberichten vind je niet in El Paquete’. Hij voegt eraan toe dat dit pakket bijvoorbeeld geen opnames van protesten in Cuba kan bevatten want dan dreigt de distributie van El Paquete in heel het land geblokkeerd te worden. Er schijnt een stilzwijgende afspraak tussen overheid en El Paquete te bestaan om godsdienst en politiek links te laten liggen.

Eigen keus
Gebruikers willen echter steeds meer invloed op de keuze van downloads en ander materaal. Op dit moment behoort Game of Thrones tot het materiaal dat het meest circuleert maar ook horrorfilms, videoclips en video’s van YouTube over mode, muziek of technologie gooien hoe ogen. Ook hoog op deze populariteitslijst staan de beelden van straatprotesten in Havana na de orkaan Irma. Het fenomeen van een keuzepakket ‘a la carte’ kennen we wereldwijd, maar omdat in Cuba de toegang tot internet een probleem is, worden Cubanen gedwongen dit illegaal te doen. Het verplicht hen die leven van de distributie van audiovisueel materiaal het aanbod te veranderen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.

internet-tablet-jonge-man-park

Steeds meer Cubanen consumeren hun audiovisueel pakket via hun mobiele telefoon of tablets, zonder dat ze voor een televisiescherm gaan zitten.

Minder risico’s
Pepín vult al twintig jaar zijn leven met het ‘speuren naar signalen’, zoals hij zelf zegt. Hij was een pionier van het gebruik van de schotelantennes en de betaaltelevisie van DirecTV: hij heeft 500 abonnees. In Cuba is er alleen legale betaaltelevisie mogelijk via het staatsbedrijf Telecable, deel uitmakend van CIMEX Corporation, en beschikbaar voor de toeristensector, diplomaten en medewerkers van buitenlandse bedrijven. De rest van de bevolking heeft alleen toegang tot officiële televisieprogramma’s. Pepín heeft meerdere antennes met decodeerboxen in verschillende woningen geplaatst en een broer stuurt hem vanuit Miami de activeringskaarten voor de DirecTV service. Met die kaart en vele meters kabels, verdeelt hij het signaal onder de bewoners van tientallen huizen. Hij rekent 20 CUC per maand. Aanvankelijk hadden gebruikers niet de mogelijkheid om het kanaal te wijzigen en moesten ze dat overlaten aan de eigenaar. ‘Zij die nieuws wilden zien, protesteerden omdat men soaps uitzond en degenen die op zoek waren naar series, klaagden omdat er een honkbalwedstrijd werd uitgezonden,’ aldus Pepín. Uiteindelijk kan elke klant nu zijn kanaal wijzigen zonder nadelige gevolgen voor anderen.

Bron
* Zunilda Mata op de website 14ymedio, 24 oktober 2017

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s