Amerikaanse cruises: veel toeristen, weinig inkomsten (deel 1)

De glimmende kolos vaart de Baai van Havana binnen en binnen korte tijd passeren tientallen reizigers met zonnebrillen en in shorts de Cubaanse douane. Aan land wachten hen verschillende bussen voor een rondleiding door de stad. Vanaf het moment dat het schip aan de horizon verschijnt, is het aan de kade van de terminal Sierra Maestra (voor cruiseschepen) een komen en gaan van gidsen die op bordjes hun bekwaamheid in de Franse of Engelse taal aanprijzen. Sommigen hebben een speciaal aanbod: ‘Salsa, rum en een goede sigaar’.

cruise-schip-norwegian-sun

Cruiseschip Norwegian Sun

Een visser kijkt verveeld naar het tafereel. ‘Ze komen aan land, lopen een tijdje rond en gaan terug naar het schip,’ vertelt de man die Sergio heet en vroeger als elektricien werktte. ‘Dat soort bezoekers heeft niet eens tijd voor een praatje. Ik bemoei me niet met hen en geef de voorkeur aan degenen die meer ontspannen zijn.’  Op zo’n ochtend vist Sergio wat in het donkere water van de baai, vangt wat vis voor zijn gezin en poseert tegen betaling met zijn hengel voor toeristen en praat over de stand van de vis in Cuba. Sergio klaagt: ‘Een cruiseschip is een drijvend hotel dat zelfs geen afval achterlaat, laat staan geld,’ klaagt hij. ‘Deze mensen slapen niet aan land, eten bijna nooit in de restaurants en verlaten het schip slechts om te wachten op een bus die hen naar een andere plek rijdt.’

Bestedingen
Sergio’s conclusies zijn gelijk aan de gegevens van het Statistisch Jaarboek 2016. Dat jaar besteedde elke buitenlandse bezoeker gemiddeld 765 dollar, terwijl een cruisepassagier slechts zo’n 50 dollar besteedde. ‘Voor elke 15,30 dollar die een toerist die per vliegtuig op het eiland aankomt uitgeeft, besteedt de toerist die per cruiseschip reist 1 dollar,’ zegt een rapport van de Havana Consulting Group (THCG). Rodobaldo wijst op ‘de inkomsten voor de staat uit het aanmeren in de Cubaanse havens, maar in de sfeer van de dienstverlening leveren zij veel minder winst op’, zegt Rodobaldo, een gids die vooral met Canadese cruisepassagiers werkt. ‘De klanten van een cruiseschip hebben weinig nodig; ze hebben voedsel en entertainment aan boord. Als zij van boord gaan, maken zij kleine wandelingen en gaan naar plaatsen waar alles veilig is en goed georganiseerd om optimaal profijt te hebben van de minuten die zij aan land doorbrengen,’ legt de gids uit. ‘Een bar, een plek om te dansen en een museum, maar ze willen niet al te ver Havana Centrum intrekken, een wijk als Alamar leren kennen of de stad verlaten om de Botanische Tuin te bezoeken. ‘Het is een zeer geïsoleerde vorm van toerisme waarbij men geen risico van welke aard ook wil lopen’.

toerismehavanaSnelle souvenirverkoop
Ook de kooplieden in de buurt van de haven hebben hun aanbod aangepast aan het ‘haastig toerisme’. In het nabijgelegen dok van San José bedient een ambachtelijke souvenirmarkt al maandenlang ‘klanten die haast hebben’, zoals Liván Ramos de cruisepassagiers noemt. ‘Ze komen aan en willen iets kopen voor de sirenes van het schip klinken. Ze pakken van alles.’  Liván biedt een grote verscheidenheid aan producten, zoals een in hout uitgesneden bejaard echtpaar, de man met een bolhoed en de vrouw met een paraplu, voor ongeveer 5 dollar. ‘Daar is veel vraag naar bij cruisetoeristen, net als de kleine doeken met foto’s van de kathedraal, de Bodeguita del Medio of een afbeelding van Che Guevara, die voor 10 dollar wordt verkocht.’ Ramos: ‘Ze dingen niet af, ze betalen snel en zelfs de fles water die ze bij zich hebben, komt van hun schip,’ zegt hij. Hij betreurt het dat de infrastructuur rond de haven ‘nog niet erg berekend is op de komst van zoveel toeristen’. Naar zijn mening ‘is er een gebrek aan toiletten, plekken om drankjes te verkopen en meer informatiepunten, evenals schaduwrijke gebieden’.

Snelle hap
Bij een particulier café vlak in de buurt staat een bord met de aanbiedingen van de dag, zoals Hola Ola / Hallo Golf en Velero Azul / Blauwe Zeilboot. ‘Kom binnen en als u gaat zitten, hebt u in minder dan drie minuten een drankje in de hand,’ aldus de wervende affiche. De toeristensector in deze buurt lijkt zich te hebben aangepast aan het type bezoekers dat weinig uitgeeft. Tapas behoren al tot de complexe gerechten in de bars en restaurants dicht bij de zee. Zonnige terrassen zijn ook meer in trek dan de ruimten met airconditiong binnen.’ Er zijn mensen die van de boot stappen en hun schip niet uit het oog willen verliezen, dus willen ze op het terras zitten’, zegt Malcom, die werkt in een klein privérestaurant dat zich aan de nieuwe tijd heeft aangepast. ‘Geen rijst met bonen, deze mensen willen snel en veilig voedsel zoals wat fruit, kroketten, olijven of snacks met kaas’.

Bron
* Website 14ymedio, Marcelo Hernández, Havana, 20 augustus 2018

Link

* Havana Consulting Group, 17 januari 2018: The cruise market in the Caribbean: a second opportunity for the Cuban tourism industry

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s