Het wagen- en motorenpark van Cuba bestaat niet alleen uit de pittoreske Amerikaanse karren, zoals Chevrolets en Oldmobiles uit de jaren 40 en 50: op het eiland rijden ook nog duizenden motoren afkomstig uit de voormalige DDR, socialistisch broederland van Cuba en onderdeel van het communistisch blok dat in 1989 uiteen viel. Velen worden er gebruikt als taxi, vooral in Santiago de Cuba waar 60.000 motor-taxi’s rijden.
Duizenden Cubanen werkten of studeerden destijds in de DDR of kregen er een opleiding. Velen keerden naar Cuba terug met een opgeknapte motor. De meest opvallende zijn die van het merk MZ, die werden geproduceerd in Saksen. Het is in Cuba moeilijk onderdelen voor de DDR-motoren te vinden – de fabrieken van destijds bestaan niet meer – maar de eigenaren zoeken hun heil bij Chinese onderdelen of vragen hun familieleden in Miami ernaar.
Taxi
In tegenstelling tot Havana worden in het heuvelachtige Santiago de Cuba, de op een na dichtst bevolkte stad van Cuba, de Duitse motoren als taxi gebruikt en mensen krijgen daar een vergunning voor van de overheid. In Havana komt dit motortaxivervoer minder vaak voor. Het is er illegaal, maar bij de halte La Palma staan altijd wel wat motoren op klanten te wachten. Het transportprobleem wordt erdoor verlicht. Een motortaxi heeft gemiddeld 15 ritten per dag. In Santiago rijden er ongeveer 16.000 rond en de helft is van Duitse makelij. Santiago wordt daarom wel de hoofdstad van de MZ in Cuba genoemd.
Bron
* Diverse persbureaus, Martinoticias.com, 28 november 2014
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.