Moegestreden Cubaanse filmmaker blijft definitief in de VS

De Cubaanse filmmaker Ian Padrón heeft in een interview met CNN Mexico gezegd ‘moegestreden’ te zijn vanwege de voortdurende complicaties rond zijn werk en zijn persoon binnen Cuba. Hij wil definitief in de VS te blijven. Ian Padrón, maker van tientallen succesvolle videoclips en de film Habanastation, is de zoon van Cuba’s bekendste maker van animatiefilms Juan Padrón.

Ian Padrón

Ian Padrón

Ian Padrón zegt dat men het besluit van Cubanen om in het buitenland hun leven voort te zetten dient te respecteren en dat hij volledig bereid blijft de situatie in Cuba te veranderen. ‘Men zal moeten respecteren dat ik anders denk, maar zeker evenveel van mijn land houd. Het spijt me dat ik in veel gevallen verkeerd begrepen ben, ben gemarginaliseerd en vele malen gecensureerd op het eiland,’ aldus Padron die er aan toevoegt: ‘Men moet de moed hebben om Cuba te verlaten, maar het is evenzeer moedig om in Cuba te blijven.’

Nulpunt
De maker van films en videoclips benadrukt dat hij het besluit om zich in het buitenland te vestigen, vele malen heeft uitgesteld en geeft toe dat het moeilijk is om weer vanaf het nulpunt te beginnen na de erkenning die hij in eigen land kreeg. ‘Ik heb altijd in Cuba willen wonen. Ik ben 20 keer in de VS op bezoek geweest maar besloot nooit daar te blijven wonen. Ik voelde een sociale verplichting, een verantwoordelijkheid om mijn land van binnen uit te veranderen.’ (…) ‘Ik slaap goed, hij die mij kritiseert heeft er het recht toe maar niemand zal mijn probleem in het leven oplossen. Dat moet ik zelf doen en er zelf voor vechten,’ aldus Padrؚón.

In de film Habanastation werd de ongelijkheid zichtbaar  tussen een Cubaanse jongen die opgroeit in een krottenwijk en zijn vriendje, kind van een vader en moeder uit de middenklasse

In de film Habanastation werd de ongelijkheid zichtbaar tussen een Cubaanse jongen die opgroeit in een krottenwijk en zijn vriendje, kind van een vader en moeder uit de middenklasse

Censuur
In december 2014 bekritiseerde Padrón de censuur en het gebrek aan transparantie bij de uitreiking van de Lucas Prijzen voor de beste muziekclips. Ook eerder werk van hem o.a. voor de muziekgroep Los Van Van en Buena Fe werd gecensureerd.

Linken
* Fragment (3 minuten) van het interview van CNN Mexico met Ian Padrón
* YouTube met Habanastation, 10 minuten

Plaats een reactie