Visum voor VS is lijdensweg (deel 2)

‘Dit alles is een lijdensweg geweest,’ zegt Losset López Rodríguez, een 38-jarige Cubaanse zangeres die in Miami woont. Vier jaar heeft het geduurd voordat zij haar dochter Camila Guzmán terugzag. ‘Ik werd gek toen ik hoorde dat de ambassade van de VS in Havana de uitreiking van visa had stopgezet. Ik was bang dat Camila daar zou moeten blijven,’ zegt ze. ‘Ik ging naar het Colombiaanse consulaat in Miami, maar die wilden me niet ontvangen. Ik moest een aantal dagen terugkomen vanwege al het papierwerk en toen kreeg ik uiteindelijk een toeristenvisum om mijn dochter op te vangen’. Zij kritiseert het gebrek aan informatie en transparantie. ‘Niemand zegt wat je moet doen of helpt om de procedures te versoepelen, om over de kosten maar te zwijgen,’ klaagt López.

visum-Lisset-Rodriguez-Camila-Guzman-Iglesias

Moeder en dochter López-Rodríguez

‘De afspraak in Bogota wordt ongeveer een maand van tevoren gepland. Je moet betalen voor jouw ticket en dat van andere familieleden naar Colombia, inclusief de terugreis naar Cuba, een verloren ticket als je al een Amerikaans visum hebt. Daarnaast moet je voor 20 dagen logies, taxikosten en eten in Bogota vooraf betalen,’ legt López uit. Naast deze kosten, betaal je $ 220, – voor een medisch onderzoek. In totaal gaven López en haar dochter meer dan 6.000 dollar uit. ‘Ik heb nooit durven denken nog ooit in Colombia terecht te komen en daar zoveel geld uit te geven, maar de liefde van een moeder voor haar dochter gaat ver. Ik ben nu gelukkig bij haar,’ zegt ze in tranen. Voor haar is de verplaatsing van het consulaat voor uitgifte van visa vooral een klap voor mensen die op het eiland zelf wonen en ze vergelijkt de situatie tussen beide landen met die uit de Koude Oorlog. ‘Vroeger was er geen ambassade, maar de Verenigde Staten hadden een consulaire afdeling in Havana om mensen te helpen de reis naar de vrijheid te maken,’ voegt zij eraan toe.

ambassade-vs-bogota-2

De ambassade van de VS in Bogota

Inkomsten
Colombia is uitgekozen omdat de VS daar in de wijk Quinta Paredes een van de grootste ambassades in Latijns-Amerika hebben. Henry Caicedo, eigenaar van een levensmiddelenbedrijf in de buurt van de Amerikaanse ambassade, zegt dat er nu veel Cubanen zijn. De massale toestroom van Cubanen heeft hem goed gedaan. ‘Mijn zaak is vol dankzij de Cubanen die op zoek zijn naar goed en goedkoop voedsel,’ voegt hij eraan toe. Hotel Monte Carlo en Ambassador zitten vol Cubanen. ‘Deze wijk doet goede zaken dankzij de Cubanen die hun papieren ophalen op de Amerikaanse ambassade,’ zegt Luis Carlos Mogollón, een ex-militair die nu taxichauffeur is. In elk blok vind je nu wel een hotel. De prijzen variëren tussen de 40 en 80 dollar. De meeste hotels bieden ook vervoer aan naar de ambassade. Hotel Santa Cruz heeft een speciaal aanbod Plan Visa Americana para la Comunidad Cubana. Voor 820 dollar krijg je overnachting, transport en juridische advisering gedurende 10 dagen. ‘De service was hier goed,’ zegt Yackmart Domínguez. ‘De reis naar Bogota om een bezoek met mijn vrouw in Cuba mogelijk te maken was een groot probleem. Al mijn spaargeld is opgegaan aan tickets naar Cuba,’ aldus deze 38-jarige Cubaan. Zijn vrouw Malena Fernández reisde voor de eerste maal in haar leven vanuit Cuba naar Bogota. Vier jaar lang leefden zij gescheiden. Yackmar Domínguez gelooft dat het vooral de families zijn aan beide zijden van de Straat van Florida die het meest lijden door de politieke strijd tussen Cuba en de VS, ‘maar al moet ik er voor naar het einde van de wereld reizen om mijn geliefden te zien….er gaat niets boven de waarde van je familie,’ zegt hij.

Bron
* Mario J. Pentón op de website 14ymedio, 7 maart 2018

Plaats een reactie