Havana zal ‘binnen een maand’ de dubbele munteenheid afschaffen

Volgens het Republikeinse congreslid Rodney Davis (Illinois) zouden Cubaanse officials hem vorige week hebben gezegd dat de eenwording van de twee munteenheden ‘binnen een maand’ gerealiseerd wordt. Davis was samen met congreslid Cheri Bustos, op een commerciële missie in Cuba.

cuccupcheguevaraBeiden deden na de reis verslag van hun bezoek waarbij Davis de oprichting van een kantoor in Cuba van de Grupo de Trabajo con la Isla aankondigde. Deze groepering had de commerciële missie georganiseerd. Vleesexporteur Paul Johnson richtte de groep eerder op om de handel tussen Illinois en Cuba te versterken. ‘Wij hebben hier met veel Cubaanse functionarissen over gesproken,’ aldus Davis, ‘want zo kan Illinois direct contact hebben met functionarissen van de Cubaanse regering en misschien in de komende jaren met de particuliere sector in Cuba.’ De Democraat Cheri Bustos deelde deze opvatting en constateerde dat ‘er het afgelopen jaar veel vooruitgang is geboekt om de commerciële banden met Cuba te verbeteren, maar er is nog veel te doen.’

Eén munt
Davis merkte ook op dat hij bij de Cubaanse gastheren had aangedrongen op een snellere opheffing van de twee munteenheden. Volgens hem is dat fundamenteel om de Cubanen te laten profiteren van het groeiende toerisme. ‘De enige mogelijkheid voor de Cubanen om te kunnen profiteren van het toerisme dat dankzij de verlichting van de sancties groeit, is één munteenheid,’ aldus Davies.

Bron
* Diario de Cuba

4 gedachten over “Havana zal ‘binnen een maand’ de dubbele munteenheid afschaffen

  1. Als altijd, weer een gewleldig artikel. Bedankt, Kees, want dankzij jou blij ik goed op de hoogte. Ik heb niet veel vestand van economie, maar ik twijfel of het afschaffen van de dubbele munteinheid haalbaar is en of het niet in een financiële ramp eindigt… Wat denkt jij?

  2. Sorry, vorig commentaar had een aantal typefouten. Ik vindt het een beetje moeilijk om in die kleine dialoogvenstertjes te schrijven. Ik kan nl. niet goed nalezen wat ik heb geschreven. Als altijd, weer een geweldig artikel. Bedankt, Kees, want dankzij jou blijf ik goed op de hoogte. Ik heb niet veel vestand van economie, maar ik twijfel of het afschaffen van de dubbele munteinheid haalbaar is en of het niet in een financiële ramp eindigt… Wat denkt jij?

Plaats een reactie