Politieverhoor vanwege gebruik anti-censuur app

Rolando Rodríguez Lobaina, directeur van het onafhankelijke filmcollectief  Palenque Visión, is vorige week in Guantánamo gearresteerd toen hij een nieuwe app uitprobeerde tegen de censuur in Cuba. Na ongeveer vier uur verhoord te zijn, is hij weer vrijgelaten. De aanhouding vond plaats op de Internationale Dag van de Internetvrijheid.

internet-app-tegen-censuur

Rodrigo Robaina

Rolando Rodríguez Lobaina: ‘Ik testte een nieuwe applicatie op mijn telefoon die Cubanen de mogelijkheid geeft ook verboden websites te bezoeken, toen ik door de politieke politie van Guantánamo op straat werd aangehouden en naar een politiebureau werd overgebracht voor verhoor o.a. door een hoge officier uit Havana. Die bedreigde mij vanwege mijn werk voor onafhankelijke communicatie.‘ (…) ‘De dreigementen met gevangenisstraf vanwege mijn activiteiten op het gebied van de communicatie, vrije informatie, het werk op internet en mijn politiek activisme zijn sterk toegenomen.’ Rodríguez Lobaina leidt in Oost-Cuba Palenque Visión, een collectief dat audiovisuele reportages maakt met thema’s als de repressie, het zware dagelijks leven in deze regio, het gevangenissysteem en de jacht op onafhankelijke journalisten. Vooral reportages over de gevolgen van de orkaan Matthew en de tekortkomingen bij de wederopbouw in de regio hebben bij de autoriteiten in Oost-Cuba tot grote woede geleid. Sindsdien wordt Rodríguez Lobaina permanent in de gaten gehouden.

Bron
* Luis Felipe Rojas op de website van Martí Noticias.

Link
* Palenque Visión maakte eerder een reportage (2.20) over het feit dat er in Las Tunas nergens condooms te krijgen zijn.

Plaats een reactie