Obama wil naar Cuba als hij ‘iedereen kan spreken’

President Obama heeft opnieuw gezegd dat hij in 2016 Cuba zou kunnen bezoeken, maar hij benadrukte dat de Cubanen dan wel moeten kunnen genieten van meer vrijheden. Obama sprak maandag met Yahoo!News en zei o.a. dat hij Havana had laten weten dat zonder die voortgang een bezoek van de Amerikaanse president onwaarschijnlijk wordt, ondanks het historisch herstel van de diplomatieke relaties dit jaar. Obama: ‘Als ik naar Cuba ga, is deel van de deal dat ik iedereen moet kunnen spreken.’ De kritische internetkrant 14ymedio concludeert dat Obama dus ook dissidenten wil ontmoeten.

obama-interview with Oliver Knox, Chief Washington Correspondent, Yahoo! News, in the Cabinet Room of the White House, Dec. 10, 2015

Oliver Knox in gesprek met Obama

Obama: ‘Ik heb in mijn rechtstreekse gesprekken met president Castro heel duidelijk gemaakt dat we de hand willen blijven reiken aan hen die het spectrum van de vrije meningsuiting binnen Cuba willen vergroten’. Het interview vond plaats vlak voor de eerste verjaardag van de aankondiging op 17 december 2014 van de normalisering van de relaties tussen beide landen. ‘Ik ben zeer geïnteresseerd in een bezoek aan Cuba, maar de omstandigheden moeten wel correct zijn,’ aldus Obama. ‘En de Cubaanse regering heb ik gezegd dat als er sprake is van zichtbare verbetering van de vrijheden van de Cubanen en de mogelijkheden van de gewone Cubanen, ik met plezier gebruik zal maken van een bezoek om deze vooruitgang te benadrukken,’ voegde hij er aan toe. Maar ‘als we achteruitgaan, zijn er geen redenen voor mij om daar te zijn. Ik ben niet geïnteresseerd in het bevestigen van de status quo.’ Obama zei de komende maanden een besluit te willen nemen over zijn reis naar Cuba.

Amerikaanse basis Guantánamo
Obama herhaalde nogmaals zijn wens om de militaire gevangenis op de basis Guantánamo te willen sluiten, maar erkende dat het onwaarschijnlijk is dat deze enclave ook nog tijdens zijn mandaat aan de Cubaanse autoriteiten zal worden teruggegeven. Ondanks een belofte in Obama’s verkiezingscampagne de gevangenis op de basis te sluiten, zitten er – vooral vanwege tegenstand in het Congres – nog 107 personen gevangen vanwege hun betrokkenheid bij de aanslagen van de 11 september 2001 in New York.

Linken
* Interview Yahoo! News door Oliver Knox met president Obama op 10 december 2015: Obama wants to meet with dissidents in Cuba
 CNN over mogelijk bezoek van Obama aan Cuba, 12 december 2015

Plaats een reactie