De Lada is terug: ‘kapitalistisch en comfortabel’

De Lada is terug in de straten van de Cubaanse steden. De Russische Lada beheerste tientallen jaren het verkeer in Cuba samen met de Amerikaanse modellen uit het midden van de vorige eeuw. Ze ogen moderner en zijn bedoeld als taxivervoer. Een chauffeur beveelt zijn wagen aan op zijn visitekaartje met: ‘kapitalistisch en comfortabel’.

lada-terugkeer

De nieuwe Lada is bestemd voor taxivervoer

Een lange rij gele auto’s reed zondag jongstleden vanaf Terminal 3 van het vliegveld José Martí Internacional naar de hoofdstad. De meesten kwamen rechtsreeks uit madrastra Patria, het Vaderland van Stiefmoeder zoals Rusland wel wordt genoemd in Cuba. De Lada’s werden niet zoals in de jaren zeventig en tachtig verdeeld op basis van arbeidsprestaties of politieke verdiensten. Dit keer zijn ze bedoeld voor passagiers die de rit in convertibele peso’s kunnen betalen. De comfortabele, geacclimatiseerde voertuigen met sierlijke lijnen en zuinig met brandstof, lijken in niks op hun gammele neefjes die nog steeds op de wegen in het hele land te vinden zijn. ‘Tot voor kort werd een Lada gezien als een stoere maar lelijke auto, zonder veel schoonheid of moderniteit,’ zegt Maria Antonia, een chauffeur met 20 jaar ervaring die enkele weken zo’n wagen uit Rusland bestuurt. ‘Zij zien er net zo uit als elk ander modern voertuig. Vraag is of ze even sterk zullen zijn als de anderen.’ De auto van Maria Antonia maakte deel uit van de eerste lading die het eiland bereikte, met 344 voertuigen Lada Vestus en Largus, als onderdeel van een overeenkomst tussen de Cubaanse regering en het Russische productiebedrijf AvtoVAZ. ‘In het begin wilde ik niet dat mijn Peugeot werd ingeruild voor deze, maar op dit moment ben ik er heel blij mee,’ zegt ze.

Modern
De Lada’s zijn vooral te vinden in streken waar veel toeristen zijn. Maria Antonia heeft al verschillende klanten gehad die na een ritje een foto naast de auto wilden maken als was de Lada een oldtimer Chevrolet. Sommigen van Maria Antonia’s collega’s hebben aan hun visitekaartjes zinnen toegevoegd als ‘Moderne Lada met veel kofferruimte’ of ‘Kapitalistische en comfortabele Lada.’ Sinds 2010 verhuurt de staat taxi’s aan chauffeurs die werken met CUC’s of convertibele valuta en die nu zelfstandig ondernemer zijn. Zelfstandige taxichauffeurs plannen hun eigen routes, maar draaien zelf op voor kosten van het onderhoud, brandstof en een deel van de reparatie van het voertuig.

lada-1200-bouwjaar-1980

Een Lada, bouwjaar 1980

Reserveonderdelen
Roberto reed eerst met een Audi. ‘Een zeer goede auto, maar er was steeds het probleem van de reserveonderdelen’ vertelt de bestuurder van Panataxi die tevreden is met de veranderingen. ‘Tot nu toe rijdt die goed en langs de autowegen zijn er verschillende particuliere werkplaatsen die gespecialiseerd zijn in deze auto’s,’ voegt hij eraan toe. ‘Een oude Lada kun je weer aan de praat krijgen met een ijzeren kleerhanger, maar de nieuwe Lada zit complexer in elkaar. Elke dag moet ik de staat 35 CUC betalen, daarom heb ik een auto nodig die goed rijdt en niet te veel tijd in een werkplaats staat want de kosten zijn voor mij.’ Zijn enige angst is dat de belofte van levering van reserveonderdelen, die werd overeengekomen in een verdrag getekend door Cuba en Rusland, niet zal worden nagekomen of dat de onderdelen niet tijdig worden geleverd. Taxichauffeurs duimen dat dat niet zal gebeuren want een eigen nieuwe auto zit er voor taxichauffeurs niet in. Sinds 2014 mogen Cubanen een eigen auto kopen, maar een Peugeot 508 kost in de winkel 262.000 dollar.

Handel Cuba en Rusland
De opvallende aanwezigheid van de nieuwe Lada’s uit Rusland is ook een teken dat de handel tussen Cuba en Rusland de laatste jaren weer toeneemt. In de eerste 8 maanden van 2017 groeide de handelstromen tussen Rusland en Cuba met 52,3%, bijna het dubbele van het jaar daarvoor. Die groei zal nog doorzetten nu Rusland kortgeleden 90% van de Cubaanse schuld (27 miljard dollar) uit de Sovjetperiode kwijt schold. Het restant van 3.500 miljoen dollar wordt in Cuba geïnvesteerd.

Bron
* Zunilda Mata, 14ymedio, 22 oktober 2018

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s